Nu måste vi prata utmaningar… jag har alltid gillat det och oftast har det handlat om att testa nya saker och sånt man tror att man inte klarar – eller vågar. Men på senare år har en ny sorts utmaning kommit till mig – den att göra sånt som man en gång kunnat men inte längre kan… Sånt man gjorde hela tiden som barn men sedan slutade med och glömde bort – hjula, stå på händer, gå ner i spagat eller brygga. Jag kunde det då – och vill kunna allt det igen! Svårare nu så klart för man är stelare och fegare. Man tänker på sånt som kan gå fel istället för det roliga i att göra det. Hjula – ja det känns ju hyfsat läskigt men så ser man barnen och blir påmind om hur kul det verkar.

Stå i brygga är lite mer en fysisk utmaning – jag kämpar på med den men som synes är det en bra bit kvar tills det sitter. (Rätt bra träning ändå vilket kan ses som en bonus medan man försöker 😘)

Så var det då spagaten – ännu en sån sak man kunde med lätthet som barn men sedan glömt bort. Så här ser min ut en bra dag. Den är inte alls perfekt men ändå hyfsat okej. Jag har en del ”spagatövningar” som jag gör för att hålla kvar och förbättra det jag har. Kommer mer av det på instagram då jag vet ni roligt nog är så mycket som hakat på!

Händer står jag inte på, ännu :), men huvudet funkar… Jag har fått höra att det är bra att ställa sig på huvudet dessutom så jag har börjat göra det en snabbis på morgonen. Man blir pigg och klar i knoppen tydligen… Så det har jag gjort varje dag den här veckan och jag upplever faktiskt att det varit bra. Jag är dålig än på att stå på huvudet utan stöd så jag gör det mot väggen här för att inte behöva involvera nån annan i familjen så tidigt på morgonen men jag håller på och tränar så snart så…

Det är lite rumpchock här, ber om ursäkt för det men detta är en helt fenomenal övning för att träna spagat. Den är lätt att kontrollera och väldigt mjuk. Du kan anpassa den helt efter hur dagsformen är. Släpp bara inte ner dig mer än du känner att du kan utan att det gör ont.

Den här bilden är från Lets Dance när jag var med. Min danspartner Kristjan insisterade på att jag skulle hjula i slutet av vår quickstep. Jag tyckte det var superläskigt första gången och tänkte att armarna nog inte kommer bära och huvudet gå i golvet. Men sedan när jag väl gjort det en gång kändes det så bra!!

Det handlar mest om att våga försöka, att vilja och sedan kämpa lite 🙂 Det som är det bästa med de här utmaningarna är ju också att alla dessa “barnlekar” är bra övningar! De handlar om balans, kroppskontroll, styrka och att mjuka upp kroppen. Så detta tycker jag ni ska ge er på tillsammans med mig. Låt oss på nytt lära oss det vi kunde göra som barn – stå på huvudet, hjula, gå ner i brygga och spagat! Nu kör vi! 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: